Big is beautiful – En växande trend

Alla människor ser olika ut, det är konstaterat sedan länge. Normen håller dock fortfarande starkt i sig och proklamerar att det finns en idealkropp som alla bör sträva efter. Det idealet är det få som når upp till eftersom det bokstavligen säger att människor ska ha size zero i klädstorlekar, vilket redan i sin definition är omöjligt. På senare år har trenden inom kroppsaktivism och större storlekar på kläder växt. Den smala normen är om möjligt ännu mer ifrågasatt än tidigare. Stor del av denna aktivism sker på sociala medier som Facebook, Instagram och bloggar.

Aktivism på sociala medier

När sociala medier kom för cirka tio år sedan var det först ett sätt för oss människor att visa upp våra personliga liv och knyta tätare kontakt med andra. De två stora plattformarna, Facebook och Instagram, kom snabbt att visa en filtrerad version av våra liv där majoriteten av användarna lade upp bilder som visade upp en förskönad, tillrättalagd historia. Ämnena rörde sig kring snygg mat, trendig inredning och häftiga hobbys – bilderna fullkomligt skrek ut – “ät på coola restauranger”, “köp en väldesignad våningssäng“, “klättra i träd på lunchen”! Blygsamt skryt kallades det i vissa kretsar men nu har kompassnålen ändrat riktning och fokuserar på vad man faktiskt kan åstadkomma med hjälp av våra medier. Det finns en mängd olika konton på Instagram där avsändarna vill förändra samhällets syn på människor som har större kroppar än vad idealet tillåter. Dessa konton vill göra så att alla människor känner sig välkomna, utan att storleken ska vara avgörande i frågan.

Stor utveckling inom kläder

Modebranschen är en stark maktutövare i vårt samhälle. Den säger till dig hur du ska vara och se ut, även om du kanske inte tänker på det. För de människor som naturligt har en storlek större, och därmed inte kan shoppa i butikernas vanliga avdelningar, har budskapet alltid innehållit ett negativt klingande omdöme: “du är för stor för normen, därför blir du förpassad till den här speciella avdelningen för stora kläder”. Nyligen gjorde den stora klädkedjan Lindex en markant förändring i sin butik när de tog bort avdelningen för stora storlekar. De har istället valt att integrera dessa större kläder i de vanliga hyllorna, bland alla andra kläder. Detta är ett framsteg som många inom kroppsaktivismen hoppas ska smitta av sig på andra stora klädkedjor som H&M, Monki, Weekday med flera. När vi accepterar att människor ser olika ut utan att göra skillnad i behandlingen av varandra kan vi uppnå ett mer välkomnande samhälle.